



Lørdag kveld var vi på orgelkonsert i Basilica Santa Maria Gloriosa dei Frari (bilde 1). Foruten at kirken er en av de største i Venezia (102 m lang, 48 m bred i tverrskipet og 28 m høy), er den også en av de få kirkene i Italia som har tre orgler - det eldste bygd i 1732, det andre i 1732 og det tredje i 1928.
Kirken, slik den fremstår i dag, er den tredje på dette stedet. En gruppe fransiskanermunker fikk fordi de ble ansett som arbeidsomme og verdige, tildelt seg et sumpland i 1250 som de ryddet og drenerte slik at de i 1338 kunne innvie sin første kirke der. Kirkens historie er mangslungen. Napoleon – som inntok Venezia og oppløste republikken i 1797 – forviste fransiskanerne, røvet kirken for flere kunstskatter og dyrket vin i klosterhagen. Han lot imidlertid kirken stå og mange flotte kunstverk være igjen, slik dere kan se nærmere på ved å klikke på linken ovenfor. Det mest kjente må vi imidlertid ta med her. Det traff oss mitt i magen da vi steg inn i går kveld og etter at vi hadde tatt oss gjennom det enorme skipet (bilde 2) opp i koret (bilde 3). Det er Tizianos «Jomfru Marias himmelferd» (1516-1518) ( bilde 4) – les mer om det på Tiziano-lenken om du vil.
Vi satt og så rett på altertavlen under hele konserten som ble fremført på de to eldste orglene.
Den hadde forøvrig hadde et meget verdslig program og ble utmerket fremført av organistene
Lieuwe Tamminga og Ewa Rzetecka.
Kirken, slik den fremstår i dag, er den tredje på dette stedet. En gruppe fransiskanermunker fikk fordi de ble ansett som arbeidsomme og verdige, tildelt seg et sumpland i 1250 som de ryddet og drenerte slik at de i 1338 kunne innvie sin første kirke der. Kirkens historie er mangslungen. Napoleon – som inntok Venezia og oppløste republikken i 1797 – forviste fransiskanerne, røvet kirken for flere kunstskatter og dyrket vin i klosterhagen. Han lot imidlertid kirken stå og mange flotte kunstverk være igjen, slik dere kan se nærmere på ved å klikke på linken ovenfor. Det mest kjente må vi imidlertid ta med her. Det traff oss mitt i magen da vi steg inn i går kveld og etter at vi hadde tatt oss gjennom det enorme skipet (bilde 2) opp i koret (bilde 3). Det er Tizianos «Jomfru Marias himmelferd» (1516-1518) ( bilde 4) – les mer om det på Tiziano-lenken om du vil.
Vi satt og så rett på altertavlen under hele konserten som ble fremført på de to eldste orglene.
Den hadde forøvrig hadde et meget verdslig program og ble utmerket fremført av organistene
Lieuwe Tamminga og Ewa Rzetecka.