fredag 5. oktober 2007

FREDAG 05.10.07: DET ER LETTERE Å FÅ SEG EN MUSIKKOPPLEVELSE I VENEZIA ENN Å HOLDE SKRIVEPAPIRET TØRT






Ja, for røyken du forhåpentligvis ser på bildet, er ikke skriveren som brenner, men vanndamp av papiret som tørker mens det går gjennom skriveren!!! For Venezia ikke bare ligger i vann, men det er vann i lufta, så vi nesten tror det skal begynne å regne inne. Ofte er lufta så fuktig at klesvasken i alle fall ikke er tørr før neste klesvask er klart til opphenging.


Men egentlig er dette bare en avledende innledning for å fortelle at denne byen er full av konserter i kirker og forsamlingslokaler – samt byens to musikkteatre La Fenice og Teatro Malibran som drives av samme organisasjon.


Mye av det som leveres er sånn midt på treet, beregnet på kulturhungrige turister. Det som i så måte slår best an, er selvsagt italiensk barokkmusikk av Venezias store musikkhelt Antonio Vivaldi, må vite – og da spilles selvsagt særlig de Fire Årstidene. Vi har rukket å få med oss to slike konserter. Den første av I Musici Veneziani i Scuola Grande di San Teodoro. Orkesteret som gir sine konserter i tidstypiske kostymer, var en skuffelse – solisten var teknisk meget bra, mens resten var under pari og kostymene var preget av å være brukt mange ganger. Orkesteret gir også operakonserter i tilsvarende utstyr, men det frister oss ikke. Fullt var det likevel. Salen var imidlertid akustisk sett ikke så verst.


Mens Kjell Magne var i Tromsø, var Hege og hennes venninne Sissel fra Lillehammer, i Chiesa (kirke) di S. Maria della Fava på en konsert som ble reddet av en praktfull sopran. Å ha konserter i disse steinkirkene med høye hvelv er en utfordring – se nedenfor.


Den andre utgaven av de Fire Årstidene var konsert med Interpreti Veneziani. Vi gikk dit med atskillig større forventinger fordi Hege har en plate med dem. Orkesteret svarte til forventningene – sjekk websiden deres, men lokalet/ – Chiesa San Vidal – var akustisk sett uegnet som konsertlokale. Musikken forsvant opp i det høye kirkehvelvet, og vi måtte anstrenge oss for å høre selv om vi satt 30 meter fra orkesteret. At de vil seg selv så dårlig!


Men så – i går kveld – fikk vi valuta for pengene og vel så det. Vi var på Teatro Malibran for å oppleve Vivaldis opera ’Hercules på Termodonte’ og til og med med ’Tromsømannen’ Carlo Allemano i tittelrollen som Hercules. Orkesteret - Baroque orchestra Europa Galante – som spiller på tidsriktige instrumenter, var eminent under sin leder Fabio Biondi, og sangsolistrollene var så jevnt godt besatt at det var en fryd. Hver og en av dem – Carlo inkludert – gjorde ’una bella figura’.